KUNINKUUSRAVI VIIKONLOPPU


Kuninkuusravit on Suomen raviurheilun tunnetuin tapahtuma, joka kerää viikonloppuun reilun 50 000 hengen yleisön.

 

Kilpailujen matkat ovat ensimmäisen päivän 2 100 metriä ja toisen päivän 1 609 ja 3 100 metriä. Kyseessä on yksi maailman vaativimmista ravikilpailuista, joka vaatii nopeutta, kestävyyttä ja siihen valmistautuminen edellyttää vuosien työtä.

 

Kuninkuusravien merkittävin sääntömuutos tapahtui vuonna 1948, kun myös tammoille saatiin oma kuningatarkilpailunsa. Vuoteen 1948 asti tammat ja oriit olivat kilpailleet samassa sarjassa, mutta tänä päivänä tammojen kuningatarkilpailu on noussut kovaan arvotukseen hevospiireissä ja tammojen kilpailun voittaminen on yhtä kovaa valuuttaa kuningas-tittelin kanssa.


 

KUNINGATARKILPAILU:



 

AKAASIA



Akaasia ehti jo kertaalleen lopettaa loukkaantumisen vuoksi kilpauransa, mutta ei jäänyt kantavaksi ja toissa vuonna Rovaniemellä ravikuningattareksi seppelöity 14-vuotias veteraani palasi kesällä kaviourille. Kolmen ensimmäisen startin perusteella vaikutti, että kilpailuhuumori olisi jo lopussa, kunnes tärähti juuri oikeaan aikaan. Mikkelin perinteisessä Tammatähdessä Fransista kantavana oleva Akaasia kiri johtavan takaa yllätysvoittoon ja lunasti paikan kotiradan kuningatarkisaan.

 

Ihan niin letkeältä meno ei enää näytä kuin nuorempana, mutta Markku Hietasen ajokilla on kuitenkin niin kova perusluokka ja näyttöjä kuningatarkilpailusta, ettei kokonaiskilpailussa kolmen joukkoon sijoittuminenkaan saa tulla liian isona yllätyksenä.


 

HETVIINA 




aina tiedetty lahjakkaaksi menijäksi ja nyt palaset ovat todella loksahtaneet kohdalleen. Aiemmin enemmän tai vähemmän raviongelmista kärsinyt tamma on ravannut jo pidemmän aikaa huomattavasti aiempaa paremmin ja tasapainoisemmin. Se on näkynyt suoraan kohentuneina otteina ja Antti Tupamäen suojatti on pitänyt kilpasiskojaan vahvassa talutusnuorassa. Hetviina on voittanut viimeisestä kahdeksasta juoksemastaan tammalähdöstä kuusi kertaa ja ollut kahdesti toinen.

 

Tämän kauden ainoa heikompi sijoitus tuli Suur-Hollolan finaalista, mutta siinä Hetviinalle jäi pussiinjäämisen myötä runsaasti jossiteltavaa. Sitä on jäänyt myös kahdella aiemmalla yrityksellä kuningatarkilpailussa. Rovaniemellä tamma joutui jättämään leikin kesken kavio-ongelmien takia jo ensimmäisen matkan jälkeen ja Lahdessa tuli päätösmatkalla harmittava laukka, johon paloi todennäköisesti sijoitus kokonaiskilpailun kolmen parhaan joukossa.

 

Nyt Hetviinalla on loistosauma revanssiin ja se on iso suosikki uudeksi ravikuningattareksi. Tosin täysin varauksetonta luottoa tamma ei saa, sillä muistissa ovat yhä vanhat ongelmat, jotka voivat alkaa näkymään 6809 metrin uurastuksessa.

 

SÄVEL-TAIKA


 omaa kaikki ominaisuudet mitä näin kovassa kisassa vaaditaan. Se on terveen oloinen, nopea ja jaksava sekä erittäin suoritus- ja ravivarma. Olavi Oja-Nisulan taktiikka lienee edellisvuosien tapaan ajaa säästöliekillä kaksi ensimmäistä matkaa ja raapaista kengät pois kolmelle tonnille, jolla Sävel-Taika on vahvimmillaan. Taktiikka palkittiin Rovaniemellä ja Lahdessa kokonaiskilpailun kakkossijalla.

 

Avausmatkalle osui ysirata, joka oli varmasti taustajoukoille kovasti mieleen. Mailin piippuhyllyn paikasta ei liikaa kannata olla huolissaan, sillä pikamatkalla ei ole juuri isoja eroja tullut. Sävel-Taika on Hetviinan kovin haastaja ja kaiken mennessä putkeen seppelekin on täysin mahdollinen.

 

 

LIISAN TULILINTU


 on itse itsensä pahin vastustaja. Nimensä mukaisesti tulisieluisesti kilpailutilanteessa käyttäytyvä tamma ei häviä kykyjensä puolesta yhdellekään kilpasiskolle, mutta on valitettavan todennäköistä, että jollain matkalla se pilaa pelinsä laukkaan.

 

Liisan Tulilintu on malttanut ravata tämän kauden neljässä startissa yhden kerran, ja tuon kisan Harri Kotilaisen suojatti tietysti voitti. Liisan Tulilintu onkin ainoa tamma sitten viime lokakuun, jolle ravia polkenut Hetviina on hävinnyt samalta viivalta lähdettyään. Takarivin lähtöpaikat kahdelle ensimmäiselle matkalle luulisi olevan etu, sillä ravilla pysyminen on sieltä todennäköisempää kuin eturivistä.

 

 

VIRIN CAMILLA


 omaa katraasta eniten kokemusta kuningatarkilpailusta, sillä se valmistautuu jo viidennen kerran seppelejahtiin. Kokonaiskisan sijoitukset 4-4-3-3 kertovat tamman hyvyydestä ja suoritusvarmuudesta. Lahdessa ja Rovaniemellä Virin Camilla on johtanut kisaa kahden ensimmäisen osakilpailun jälkeen, mutta päätösmatkalla on ollut huonoa tuuria juoksunkuluissa.

 

Reino Miettinen on osannut ajoittaa suojatilleen kuntohuipun juuri kuningatarkilpailuun, ja tuskin tämäkään vuosi tekee poikkeusta. Virin Camilla oli Mikkelissä kesän aiempia kisoja parempi kestäessään 19,5-avauksen jälkeen keulasta toiseksi. Hannu Torvisen ajokilla kävi loistotuurit lähtöratalotossa, kun se sai avausmatkoille paikat 5 ja 4. Virin Camilla keikkuu nytkin kokonaiskilpailussa kärkipäässä ja starttiraketti on todennäköinen voittaja mailin matkalle.

 

 

VILMA LYYDIA


kauden voitot ovat peräisin Halsualta ja Suonenjoelta. Vaikka ne tulivat "vain" kesäradoilta, niin molemmilla kerroilla tamma esitti terävän loppuvedon. Mikkelissä kiritilat eivät auenneet koskaan ja Tuomas Pakkasen ajokki tuli kenties voittovoimat tallella Akaasian takana pussissa maaliin.

 

Iän myötä huomattavasti varmistunut Vilma Lyydia on tuulennopea ja kyvyistä kertoo olennaisen uran 33 voittoa. Sellaista määrää ei oteta sattumalta. Tamma on osallistunut kaksi kertaa kuningatarkisaan, eikä ole onnistunut, mutta nykyvireessään kokonaiskilpailun himmeämmät mitalisijat eivät ole mahdottomuuksia.

 

 

PISKON POUTA


nousi viime vuonna ryminällä tammahuipulle ja oli kuningatarkisassa hienosti kolmas. Tällä kaudella Kimmo Määttäsen ajokki on päässyt starttaamaan neljä kertaa. Rääkkylän tamma oli niissä asiallinen, mutta aivan paras loistokkuus otteista puuttui. Nyt sen vire on arvoitus, sillä Piskon Pouta joutui jäämään Mikkelistä pois ja starttiväliä on kertynyt.

 

RYTI-TYTTÖ


on katraan kokeneimpia kuningatarkisakävijöitä kolmella aiemmalla osallistumisellaan. Paras saavutus on toistaiseksi ollut kokonaiskisan kolmossija Rovaniemeltä, jossa tamma voitti mailin matkan. Seuraavaa ykkössijaa pitikin odotella aina tämän vuoden Suur-Hollola sunnuntaille asti, jolloin Ryti-Tyttö voitti avoimen tammalähdön. Tosin siinä ihan parhaimmat puuttuivat viivalta. Mikkelissä se otti alussa pahan lähtölaukan kulkien sen jälkeen lupaavasti eli kunto on viriämässä huippuunsa juuri oikeaan aikaan.

 

AUROTAR


on tehnyt ison kehitysloikan tälle kaudelle ja se on saanut selvästi sitkeyttä lisää otteisiinsa. Lähinnä Porissa kilpaillut pikkutamma on tehnyt mainiot esitykset tuoreimpiin startteihin, viimeksi se jopa sivusi voimassa olevaa SE-tulosta. Tuomo Ojanperä yrittää taatusti tarjota mahdollisimman tarkat reissut, mutta on silti iso kysymysmerkki miten Aurotar suorittaa päätösmatkan.

 

 

LAKAN LEIJA


 on edellisen tavoin ottanut ison kehitysaskeleen. Tamma oli Hetviinan jälkeen Härmän Nordic Queenissa toinen ja se toi paikan kuningatarkilpailuun. Santtu Raitalan ajokki juoksi pari viikkoa sitten ensimmäistä kertaa 3100 metrin matkalla ollen varsin tasainen neljäs. Ensi vuonna porukan nuorimmalta menijältä voitaneen odottaa jo enemmän.

 

TÄHTITUULA


 meni jo viime kaudella 22-alkuisen tuloksen, joten täysin puskista sen nousu kuningatarkisatasolle ei tullut. Jussi Suomiselle keväällä siirtynyt sukutamma sai Vermon maratonilla vetää keulassa hiljaa ja piti kovassa lopetuksessa Sävel-Taikan takanaan. Taktiikka lienee ajaa vain ravilla ensimmäistä matkaa ja yrittää sitten ohitella väsyneimpiä päätösmatkan raastavalla viimeisellä kierroksella.

 

 

TAKSVENLA


valittiin viimeisenä kisaan mukaan. Paikan toi viime startti Vermon maratonilla, jossa se oli Hetviinan takana selkeästi toinen. Hannu Hietasen ajokki on tasainen puurtaja ja ravivarmuudellaan tuskin jää kisassa viimeiseksi.

 

 

KUNINKUUSKILPAILU:

 

 

TÄHEN TOIVOMUS


ei ole vielä tänä vuonna voittanut, mutta Mikkelin Suurmestaruudessa hallitseva kuningas antoi alaisilleen todellisen myrskyvaroituksen. Alussa lyhyen laukkansa myötä kolmanteen sisälle jäänyt ori sai myöhään vapaat kiritilat ja se saavutti hurjavauhtisessa lopetuksessa Evarttia ja Lissun Eerikkiä. Viimeiset 400 metriä Henri Bollströmin ajokki tuli 18,1-kyytiä, josta loppusuoran osuus täytyi olla vieläkin kovempaa. Viime vuonna kunnonajoitus osui Pauli Raiviolta täysin nappiin ja Mikkelin perusteella niin on käymässä nytkin.

 

Toisin kuin kaikista pahimmat vastustajat, Tähen Toivomus on jo osoittanut suorittavansa rankan 6809 metrin uurastuksen kunnialla läpi. Sen perusluokka on muutenkin niin kova, että Tähen Toivomus saa ylleen niukan suosikin viitan.






 

EVARTTI


nousu kuolemanporteilta rodun absoluuttiselle huipulle on hieno tuhkimotarina, johon päästäneen päästä kirjoittamaan lisää iloisia lukuja viikonlopun aikana. Koronatauon jälkeen ori on voittanut Suur-Hollolan, Suurmestaruuden ja Savo-Ajon. Nordic Kingissä se hävisi täpärästi Välkyn Tuiskulle. Vaikka vastukset ovat olleet kivikovia, niin Evartti on ottanut voittonsa Santtu Raitalan mestarillisten ajosuoritusten jälkeen jopa helpon oloisesti.

 

Todennäköisesti myös kuninkuuskilpailussa Raitala jatkaa hyväksi havaitulla taktiikalla ja koittaa tarjota mahdollisimman säästeliäitä reissuja. Se sisältää omat riskinsä ja aina ensikertalaisen kohdalla on arvoitus miten ne suorittavat raastavan päätösmatkan.





LISSUN EERIKKI


 on aina tiedetty sen nousevan ykköstasolle, mutta silti on yllättänyt kuinka nopeasti ori on ottanut paikkansa aivan absoluuttisella huipulla. Viime kaudella vielä kakkostasolla kilpaillut "Puumalan Peto" on ollut Evartin jälkeen toinen niin Suur-Hollolassa, Suurmestaruudessa kuin Savo-Ajossa. Ehkä eniten on yllättänyt miten paljon enemmän vahvana pidetystä menijästä on löytynyt nopeuttakin, Suurmestaruudessa se lopetti 18-kyytejä.

 

Ari Moilasen ajokki on myös ravannut aiempaa tasapainoisemmin ja jättänyt ennen vaivanneet pienet laukat pois repertuaaristaan. On kuitenkin muistettava, että Lissun Eerikillä on oma vammahistoriansa ja vanhat ongelmat voivat alkaa nostaa päätään rajussa rypistyksessä.

 

JORIINI


on kehittynyt vuosi vuodelta ja noussut tasaisen varmasti kohti ykköstasoa. Viime vuonna ori debytoi kuninkuustasolla ollen kokonaiskisan viides. Hannu Hietasen suojatti on ottanut talven aikana jälleen yhden kehitysaskeleen ja nyt kärkikolmikkoon sijoittuminen on jopa todennäköistä.

 

Joriini on perusvarman suorittamisen perikuva, se menee kaikki matkat hyvällä tasolla ja on erittäin ravivarma. Sellaiset hyveet ovat kuninkuuskilpailussa erittäin iso etu. Titteli on mahdollinen, mutta silti tulisi pienenä yllätyksenä, mikäli Joriini kruunattaisiin kuninkaaksi.







CAIJUS


 pääsi viime vuonna kohun saattelemana viimeisenä osallistujana mukaan kuninkuuskilpaan. Ori näytti epäilijöilleen pitkää nenää olemalla jättiyllättäjänä kokonaiskisan kolmas. Se on osoittanut tällä kaudella, että mistään suonenvedosta ei ollut kyse, vaan Caijus on heilunut kärkipäässä kaikista kovimmissa lähdöissä.

 

Antti Teivaisen taktiset ratkaisut on mielenkiintoista nähdä. Lahden menestys tuli tarkkojen selkäjuoksujen päätteeksi. Nyt se on juossut viimeiset viisi starttia keulasta, josta taipui viimeksi Mikkelissä jo melko pahoin. Valmentaja Mika Mäkelä on väläytellyt mahdollisuutta kenkien riisumiseen ja tuota asiaa pelimiesten kannattaa tarkkailla, sillä se voi tuoda huomattavan lisäpiristyksen.





 

VIXEN


tunnetaan vahvana jyränä, joka on eniten mukavuusalueellaan päätösmatkalla. Siksi yllättääkin, että neljännen kerran seppelejahtiin lähtevän orin paras osakilpailusijoitus on Rovaniemen mailin kakkossija. Todennäköisesti taktiikka on tarkkailla kaksi ensimmäistä matka ja iskeä kovat piippuun päätösmatkalla. Vixenin hovikuski Mika Forssia ei kunkkareissa nähdä, joten oria ajaa Iikka Nurmonen.

 

Vixus on ominaisuuksiltaan päinvastainen kuin täysveljensä Vixen, se elää enemmän nopeudestaan. Ruotsissa valmentajansa Katja Melkon hoivissa talvensa viettäneellä orilla on vasta yksi startti Suomesta tältä kaudelta ja sekin meni pilalle lähtölaukan myötä. Ensikertalaisen juoksijanlahjoja kukaan ei voi kiistää, mutta sen taistelutahto ei ole ollut parhain mahdollinen ja päätösmatka voi olla todella vaikea jos bensaa kulutetaan liikaa avausmatkoilla.





 

A.T. VEETI


on sitkeä kuin purukumi, eikä jätä hommaa ikinä kesken. Ori on päässyt kilpailemaan vasta kolmesti tällä kaudella, mutta Porin Kultaloimen perusteella vire on kohdallaan. Juha Länsimäen ajokki piti keulasta esimerkiksi Polaran selvästi takanaan ja oli hyvä toinen Joriinin jälkeen. Taustajoukot eivät varmasti riemusta hyppineet lähtörata-arvonnan jälkeen, kun A.T. Veeti sai ääripäät eli avausmatkalle ykkösradan ja mailille kasin. Vaikka Pasi Teinin valmennettava lähteekin asiallisesti niin ykkösradalta se voi jäädä tukaliin asemiin. Maililla ei liene muuta vaihtoehtoa kuin pakittaa suosiolla hännille.






 

CAMRI


on ollut niin kauan huipulla, että pitää melkein hieraista silmiään onko ikinuori ori todella "vasta" 14-vuotias. Niin monta kertaa se on kärsinyt loukkaantumisista ja urakin on ollut vaarassa, mutta aina Camri vain tulee takaisin. Kauden ensimmäiset kisat eivät paljoa lupailleet, kunnes Joensuun iltaravivoiton jälkeen Terho Rautiaisen suojatti oli Mikkelin Suurmestaruudessa neljäs ja alitti ensimmäistä kertaa urallaan 1.20-rajan.




 

SHEIKKI



 on yksi kisan viidestä ensikertalaisesta. Ori on vahva ja se on saanut myös nopeutta lisää, toukokuun Vermon kisassa Arto Hammarin ajokki lopetteli 17-kyytejä. Sheikki on näyttänyt pystyvänsä kamppailemaan rodun huippuja vastaan varsinkin talvisaikaan. Seuraavina vuosina siltä voi odotella jo enemmän.





 

ROKIN MAXI


 teki kaiketi uransa parhaan juoksun Suur-Hollola karsinnassa, jossa runnoi toiselta ilman vetoapua voittoon pitäen takanaan mm. Tähen Toivomuksen ja Lissun Eerikin. Orin voimavarat vaikuttavat välillä ehtymättömiltä ja Nyyti-Maria Timosen valmennettava on saanut myös nopeutta lisää. Silti sijoitus puolenvälin paikkeilla olisi jo loistosuoritus.





 

PAUHIS


pääsi viimeisenä hevosena kisaan mukaan, mutta ori on niin suoritus- ja ravivarma tapaus, että tuskin ihan hännänhuipuksi jää. Selvästi porukan vähärahaisin menijä teki hienon juoksun Suur-Hollola karsinnassa, jossa tsemppasi toiselta ilman vetoapua kolmanneksi, eikä hävinnyt Evartillekaan kuin mitan verran. Olavi Nisosen suojatti joutui jäämään finaalista pois, mutta viime viikon Vermon kisan perusteella vire on kohdallaan.


Kuninkuusravit 2020 ratkeaa sunnuntaina 3100m matkalla. Kuka on sinun suosikkisi ravikuninkaksi ja kuningattareksi?

Kommentit

  1. Tässäpä hieno esittely ravihevosista. Itse en ole kilpailuja kauheasti ehtinyt seuraamaan, mutta ehkä nyt innostun. Hevoset olivat kuitenkin jossain vaiheessa rakas harrastukseni ja onpa minulla vielä tallessa vanhat ravihaalaritkin.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista.
    Kiva kun tykkäsit ravihevosten esittelystä. Alat vaan taas seurailee raveja. Itse katson raveja aina lauantaisin veikkauksen toto-tv:stä :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

MYRSKYRIN MUISTOLLE

HESYN LÖYTÖELÄINPÄIVÄT

TAIVAS VARJELE! HUH HUH MINKÄ SHOW:N SUOMALAISHEVOSET H.V. TUURI & HIERRO BOKO JÄRJESTIVÄT!

HYVIÄ ELÄKEPÄIVIÄ HETVIINA

TAIVAS VARJELE, PASSIN LIINU!

BODOMJÄRVEN MURHAPAIKALLA

CLICK BAIT & KING OF EVERYTHING KALMARIN TÄHDE

HUH HUH, HIERRO BOKO!

AUTETAAN YHDESSÄ LUONNONELÄIMIÄ

Kahtap Bolognassa kakkonen